Hagyd hogy csípjen, ne küzdj ellene

A chili paprika magok ültetésének egy módja

... mert van néhány mód, az biztos

2017. január 29. - ChiliAdmin

   Nagyon sok magvetési módról olvastam, de a legtöbb abban megegyezett, hogy a magokat nem a tasakból közvetlenül a földbe öntjük, hanem ilyen vagy olyan módon előkészítjük őket. Láttam olyat, hogy nedves konyhai papírtörlőbe tették a magokat majd felhelyezték őket egy radiátorra. Olyat is találtam egy fórumon aki pici lyukakat vájt egy pár centi vastag kőzetgyapot lapba, majd ebben csíráztatta a magokat. 

  Én egy sokkal egyszerűbb módszert választottam. Egy napra vízbe áztattam a magokat, majd rögtön el is vetettem őket.  

img_20170121_181534_hdr.jpg
 Persze nem akartam, hogy összekeveredjenek 
a magok ezért szükségem volt valamire, amiben fajtánként tudom beáztatni őket. Némi keresgélés után találtam egy szilikon sütőformát, amit valamiféle süti készítésére terveztek.
Tökéletes! Tizenegy fajta magom van, a forma meg tizenkét darabos.

  Egy hűvös januári szombat délután beáztattam hát a magokat. Ha valaki megkérdezni a hozzászólásában, hogy az áztatás napjának szombatra kell-e esni, annak üzenem, hogy nem, nem sikerült megfognia a lényeget. Aki ismeri a paprika fajtákat, annak feltűnhet, hogy a B2-es (MS-Excel felhasználók előnyben) magok feketék. Igen, azokból rocoto paprika lesz.

  El is érkeztünk az egyik legfontosabb kérdéshez, pontosan ahhoz, hogy honnan szerezzük be a magokat? Hosszú és kimerítő kutatás eredményeként a válasz: halvány lila gőzöm sincs! Tavaly egy magyar webshopból rendeltem habañero magokat 800 forintért, de tízből csupán csak egynek sikerült kikelnie. Továbbá az is több helyről hallottam, hogy a beérett termésből kinyert magok ritkán hozzák ugyan azt az eredményt a következő évben. Ennek ellenére idén is próbálkozom egy-két ilyen maggal. Több magyar fórumozó is hivatkozott már a Fatalii Seeds-re, mint a minőségi chili magok lelőhelyére. Öt fajtát rendeltem idén, de meglepetésemre még két fajtát kaptam ajándékba tőlük.

Annak a hűvös januári szombatnak a másnapján - amelyet két bekezdéssel korábban említettem - megtörtént a magok palántaföldbe való ültetése. Remélem a magok áztatása meghozza az eredményét, mert a vízből való kihalászásuk legalább háromszorosára nyújtotta az ültetés idejét. A tavalyi tejfölös poharas megoldás helyett idén a svéd Daled AB termékét választottam, amely nagyon ígéretesnek tűnik.

img_20170122_113002_hdr.jpg img_20170122_143712_hdr.jpg
A palántanevelő doboza Kicsomagolva és feltöltésre készen

 A palántaföld kiválasztásáról is oldalakat lehetne írni, én is nagyon sok véleményt és tanácsot olvastam a különböző fórumokban és blogokon. Ennek ellenére én erre egy csepp erőforrást sem pazaroltam el, felhasználtam azt amit otthon találtam. Ez pedig a Florasca BIO Vegasca zöldségföld, mely a leírása szerint pont megfelel a célnak.

  Eloszlattam a földet a palántanevelő mélyedéseiben, majd a felesleget eltávolítottam. A hozzá tartozó búra tetején kis kúpok kaptak helyet, ezek segítségével elkészítettem a magvető lyukakat. A Fatalii Seeds webshopból rendelt fajták csomagolása egyenként nyolc magot tartalmazott, én pedig úgy döntöttem, hogy minden helyre két magot fogok ültetni. 

img_20170122_144135_hdr.jpg img_20170122_145920_hdr.jpg
Magvető lyukak készítése Magok elhelyezése a lyukakban

A magok elhelyezése közben folyamatosan írom azt is, hogy melyik lyukba milyen fajtát vetek. Ez hasznos lesz akkor amikor majd a fejlett növényeket kiköltöztetem a házból. Akkor még nem lesz rajtuk termés ami alapján el tudom dönteni, hogy melyik milyen fajta, pedig erre szükségem lesz, hiszen például a korábban említett rocot paprika a félárnyékot kedveli, míg a jolokia rengeteg fényt igényel.

  Tavaly az öntözéssel kapcsolatban több hibát is elkövettem. Nem csak rendszertelen volt de a mennyiség is ingadozott. Néhány palántát például sikerült vízbe fojtanom. A földnek folyamatosan nedvesnek kell lennie, de hogyan érjem ezt el? A pofon egyszerű megoldás nem más mint egy 399 forintért kapható úgynevezett szobai permetező. Reggel és este hanyag eleganciával végigspriccelem a földet, és ezzel el is érem az optimális öntözöttség állapotát. Később persze ez már kevés lesz, de ebben a fázisban még tökéletesen megfelelő.

img_20170122_153242_1.jpg

  Minden kész, de hova tegyem a csíráztató dobozt? Minden képen valami meleg helyre lesz szükség. Nálunk erre a legjobb hely a háztartási helység, mert ott van a legmelegebb. Eléggé kicsi az ablak itt, ezért minden bizonnyal szükség lesz mesterséges megvilágításra. Erről egy későbbi posztban fogok írni.

 A következő bejegyzésben azokról a paprikákról akartam ismertetőt írni, amiket idén termesztek, de mivel a magok rekord gyorsasággal kikeltek, ezért a fajták bemutatása egy kicsit később kerül megírásra.

  Ha te valamit másképp csináltál volna, vagy van valami jó tanácsod, akkor szívesen várom a hozzászólásokat. Remélem van olyan is, akinek segít az írásom.

Gábor
"Hagyd hogy csípjen, ne küzdj ellene"

 

A bejegyzés trackback címe:

https://chilipaprika.blog.hu/api/trackback/id/tr5712145045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása